Sunday 19 March 2017

Kereta Alami Kemalangan dan Cara Nak buat Claim Insurans

Assalamualaikum
It’s been a while since I wrote the last entry. Lama sungguh tak menulis Ya Allah. Sesungguhnya Allah izinkan seakrang untuk menulis. Hari ini nak kongsi tentang buat claim insurans kereta. Ni kira intro sikit la ye. Semalam, hari Rabu pukul 4 petang, 15/3/2017 abah dah langgar kereta orang dekat dengan rumah. Kereta nama Intan, second driver nama abah, sebab memang kereta abah pun cuma guna nama Intan untuk buat pinjaman masa tahun 2012. Abah dah nak masuk 78 tahun umurnya dan baru saja keluar dari hospital sebab gout pada Selasa 14/3. Doktor memang dah bagitau abah dah tak boleh lagi memandu, dia ade dementia atau kita panggil declining in mental ability which boleh ganggu daily life. Dia mula lupa, cakap benda sama berulang kali etc2. Bile dia memandu dah tak boleh nak buat judgement properly. Sedih bila ingatkan keadaan abah. Cerita tentang abah lain entry la ye.
               Jadi sekarang mula dengan apa setelah kita accident? Perkara pertama sila pastikan kereta anda pandu ada nama anda Dalam polisi insurans. Kalau tak ada, kene Tanya ejen pula macam mana nak buat claim ya. Saya buatkan dalam point form supaya senang untuk kita buat panduan.
1.      Pastikan nama kita ada dalam insurans kereta yang dipandu. Tak kira sebagai pemilik atau pemandu kedua.
2.      Amik gambar kereta kita dan semua yang dilanggar dari 4 sudut ya – yang rosak tu mesti, kiri kanan depan dan belakang. Pastikan plat number mesti nampak tau.
3.      Buat laporan polis di balai polis trafik, bukan balai polis biasa tu. Dengan report tu baru boleh hantar ke bengkel.
4.      Boleh call no insurans kereta kita untuk Tanya kan bengkel yang didalam senarai mereka. Kita panggil bengkel panel la lebih kurang. Macam klinik panel. Untuk Etiqa Takaful, kereta kurang dari 5 tahun kita memang boleh terus hantar ke OEM workshop, OEM = original equipment manufacturing. Maknanya kalau kereta kita Honda, boleh terus hantar ke Honda, Proton ke proton, perodua ke workshop perodua.
5.      Masa di bengkel, document diperlukan:
a.      IC pemilik
b.      IC pemandu
c.      Geran kereta ( kalau belum habis bayar, kene minta bank tolong email copy)
d.      Polisi insurans
e.      Salinan report polis
6.      Nanti pihak bengkel akan semak dengan syarikat insurans dan adjuster dari syarikat insurans akan lihat kereta untuk buat anggaran kos baiki.
7.      Yang terbaik, polisi insurans 1st part akan cover semua kerosakan termasuk kereta orang yang dilanggar. Kalau 3rd party, pihak insurans hanya akan tanggung pihak yang dilanggar sahaja.
8.      Info tambahan tentang insurans, banyak syarikat insurans tak cover kereta yang melebihi usia 15 tahun. Setakat saya survey, hanya Etiqa sahaja yang masih cover tetapi ade minimum amount tak silap rm10k walaupun harga market value kereta kurang dari itu. Lepas usia kereta melebihi 20 tahun, hanya 3rd party insurans sahaja yang boleh diambil juga dengan Etiqa takaful.
9.      Kalau insurans expired lebih dari 1 bulan, kita tak boleh gunuak khidmat MyEG untuk renew insurans, tapi perlu call terus Etiqa di nombor ini, jika orang ni masih di Etiqa la ye.
Muhammad Faizin (Zain)
Sales Consultant
Etiqa Insurance & Takaful
Tel: 1300 139 139 / 03 2731 5010
Fax: 03 2297 1919


Apapun, harap informasi ini ada gunanya, sekadar berkongsi maklumat. Jumpa lagi dalam next entry insya Allah. 

No comments:

Post a Comment