Assalamualaikum
It’s been a while since I wrote the last entry. Lama sungguh tak menulis Ya Allah. Sesungguhnya Allah izinkan seakrang
untuk menulis. Hari ini nak kongsi tentang buat claim insurans kereta. Ni kira
intro sikit la ye. Semalam, hari Rabu pukul 4 petang, 15/3/2017 abah dah
langgar kereta orang dekat dengan rumah. Kereta nama Intan, second driver nama
abah, sebab memang kereta abah pun cuma guna nama Intan untuk buat pinjaman
masa tahun 2012. Abah dah nak masuk 78 tahun umurnya dan baru saja keluar dari
hospital sebab gout pada Selasa 14/3. Doktor memang dah bagitau abah dah tak
boleh lagi memandu, dia ade dementia atau kita panggil declining in mental
ability which boleh ganggu daily life. Dia mula lupa, cakap benda sama berulang
kali etc2. Bile dia memandu dah tak boleh nak buat judgement properly. Sedih
bila ingatkan keadaan abah. Cerita tentang abah lain entry la ye.
Jadi
sekarang mula dengan apa setelah kita accident? Perkara pertama sila pastikan
kereta anda pandu ada nama anda Dalam polisi insurans. Kalau tak ada, kene
Tanya ejen pula macam mana nak buat claim ya. Saya buatkan dalam point form
supaya senang untuk kita buat panduan.
1.
Pastikan nama kita ada dalam insurans kereta
yang dipandu. Tak kira sebagai pemilik atau pemandu kedua.
2.
Amik gambar kereta kita dan semua yang dilanggar
dari 4 sudut ya – yang rosak tu mesti, kiri kanan depan dan belakang. Pastikan
plat number mesti nampak tau.
3.
Buat laporan polis di balai polis trafik, bukan
balai polis biasa tu. Dengan report tu baru boleh hantar ke bengkel.
4.
Boleh call no insurans kereta kita untuk Tanya
kan bengkel yang didalam senarai mereka. Kita panggil bengkel panel la lebih
kurang. Macam klinik panel. Untuk Etiqa Takaful, kereta kurang dari 5 tahun
kita memang boleh terus hantar ke OEM workshop, OEM = original equipment
manufacturing. Maknanya kalau kereta kita Honda, boleh terus hantar ke Honda,
Proton ke proton, perodua ke workshop perodua.
5.
Masa di bengkel, document diperlukan:
a.
IC pemilik
b.
IC pemandu
c.
Geran kereta ( kalau belum habis bayar, kene
minta bank tolong email copy)
d.
Polisi insurans
e.
Salinan report polis
6.
Nanti pihak bengkel akan semak dengan syarikat
insurans dan adjuster dari syarikat insurans akan lihat kereta untuk buat anggaran
kos baiki.
7.
Yang terbaik, polisi insurans 1st
part akan cover semua kerosakan termasuk kereta orang yang dilanggar. Kalau 3rd
party, pihak insurans hanya akan tanggung pihak yang dilanggar sahaja.
8.
Info tambahan tentang insurans, banyak syarikat
insurans tak cover kereta yang melebihi usia 15 tahun. Setakat saya survey,
hanya Etiqa sahaja yang masih cover tetapi ade minimum amount tak silap rm10k
walaupun harga market value kereta kurang dari itu. Lepas usia kereta melebihi
20 tahun, hanya 3rd party insurans sahaja yang boleh diambil juga
dengan Etiqa takaful.
9.
Kalau insurans expired lebih dari 1 bulan, kita
tak boleh gunuak khidmat MyEG untuk renew insurans, tapi perlu call terus Etiqa
di nombor ini, jika orang ni masih di Etiqa la ye.
Muhammad Faizin (Zain)
Sales Consultant
Etiqa Insurance & Takaful
Tel: 1300 139 139 / 03 2731 5010
Fax: 03 2297 1919
Apapun, harap informasi ini ada gunanya,
sekadar berkongsi maklumat. Jumpa lagi dalam next entry insya Allah.
No comments:
Post a Comment