Wednesday 6 April 2016

Memilih Emas sebagai Simpanan dan Pelaburan

Jika anda telah pun mula membaca tentang emas, pelaburan emas dan telah berjinak-jinak dengan emas, syabas saya ucapkan kerana anda telah memulakan langkah pertama iaitu mencari ilmu dalam hal berkaitan emas. 'Knowledge is power' - Sir Francis Bacon

Anda bacalah sebanyak yang mungkin, tanyalah orang yang sudah berjinak dalam pelaburan atau hal yang ingin anda ceburi. Kita perlu membuat penyelidikan sendiri supaya tidak tertipu dengan ikan-iklan yang terlalu banyak di merata-rata tempat sama ada di facebook, majalah, email dan sebagainya. Cara paling mudah ber'Google lah sebanyak mungkin, dan lebih baik jika kita dokumenkan penyelidikan kita untuk rujukan di masa depan.

Apakah ciri-ciri emas yang patut dipilih untuk kita jadikan pelaburan mahupun pelindung kekayaan kita? Saya kongsikan di sini, melalui ilmu yang saya perolehi daripada mentor saya, artikel di Google, pembacaan buku-buku seperti Zero Hutang oleh Zulkifli Shafie, Menyingkap Rahsia Pelaburan Emas oleh Syukor Hashim, Magnet Emas oleh Ir Sofian dan pelbagai lagi.

Persoalan yang selalu diterima bila bercakap tentang emas:

1. Instrumen manakah yang paling menguntungkan, emas, ASB, Tabung Haji, saham, unit trust?

Mengikut ebook 5minit review tentang emas, ia bergantung kepada faktor masa kerana harganya yang turun naik seperti pasaran saham juga. Secara purata mengikut trend, harga emas meningkat 12.8% sejak 10 tahun lepas. Jika kita memasukkan kos-kos lain seperti zakat dan susut nilai, keuntungan adalah kira-kira 10% setahun. Secara perbandingan TH, ASB, KWSP dan emas adalah seperti graf di bawah. Apa yang saya lakukan adalah membuat pelaburan dalam pelbagai medium agar risiko dapat diagihkan. Saya juga menyimpan emas sebagai pelindung kekayaan. Pepatah orang putih ' don't put all eggs in 1 basket', bermaksud janganlah kita meletakkan semua yang kita ada pada 1 tempat sahaja. Jika ada perkara buruk berlaku, semua akan habis pada masa yang sama. Nauzubillah..




2. Bagaimana kita tahu apa yang dijual itu adalah emas tulen, dan bukannya satu penipuan?

Perkara pertama paling penting yang anda perlu buat adalah menuntut ilmu dengan membaca sebanyak yang mungkin tentang emas. Saya selalu merujuk artikel di mohdzulkifli.com dan jutawanemas.com. Sebenarnya banyak lagi blog yang menceritakan tentang emas. Setelah membaca, anda perlu membuat siasatan adakah syarikat yang menjual emas itu berada dalam alert list bank negara Malaysia? Jika ya, sila jauhkan diri anda kerana di situ sudah ada keraguan padanya. Anda boleh membuat semakan (artikel dikemaskini & Mac 2016)

http://www.bnm.gov.my/documents/2016/20160307_FCA_EN.pdf

3. Apakah emas yang sesuai sebagai pelaburan dan simpanan?

Di Malaysia terdapat pelbagai syarikat dan bank yang menawarkan sama ada barang kemas mahupun goldbar dan dinar. 3 platform yang sesuai untuk kita membeli emas sebagai pelaburan adalah kijang emas bank negara, UOB Bank dan Public Gold.

 4. Di mana boleh kita menjual semula emas yang dibeli?

Langkah terbaik adalah menjual di tempat kita membelinya. Tetapi walau apapun, kita selalunya boleh juga menjualnya di kedai emas, di bank. Tetapi kita perlu mengetahui syarat-syarat jual balik tempat untuk kita menjual semula emas tersebut. Ini kerana, ada sesetengah tempat tidak menerima emas yang bercalar, kemek dan sebagainya. Tetapi di Public Gold emas anda dijamin dibeli semula dengan apa keadaan sekali pun dengan berpandukan ketulenan dan berat emas tersebut.

5. Berapa modal minimum untuk bermula?

Modal minimum adalah serendah 1g emas yang harganya hari ini lingkungan RM171 ( tepat pada 4 April 2016 mengikut http://publicgold.com.my/v1/). Saya akan terangkan dengan lebih terperinci tentang pembelian melalui Public Gold dalam artikel akan datang. Jadi siapa kata membeli emas perlukan wang yang tinggi?

6. Apakah kriteria terbaik untuk memilih emas sebagai simpanan dan pelaburan?

  • Spread yang rendah (beza harga jual dan beli paling sikit/rendah)
  • Jaminan beli balik tanpa mengira kuantiti dan keadaan emas
  • Cawangan yang banyak untuk mudah urusan jual beli emas
  • Syarikat berkredibiliti tinggi bebas alert list bank negara
  • Harga per gram paling rendah
  • Stok yang tiada had

Diharap penerangan di atas serba sedikit membantu anda dalam membuat pemilihan yang baik dalam memilih emas simpanan dan pelaburan. Jika perlukan bantuan boleh whatsapp di 013-9307110 insyaallah saya akan cuba bantu. 

Intan 
PG 59676

Whatsapp : 0139307110

credit to

  1. http://mercunpadi.blogspot.my/2013/05/asb-vs-tabung-haji.html
  2. Ebook 5 Minit Review Emas oleh Zulkifli Shafie

. 

No comments:

Post a Comment